2 votes 3

Synopsis

Een muziekgenre vergelijken met een film is niet altijd een goed gegeven, maar deze film is de uitzondering op de regel. Tezuka’s Barbara dat is het equivalent van Hard Bob Jazz. Niet alleen omdat de score volledig in de jazz wereld zit, maar vooral omwille van de verfilming, aan de hand van Christopher Doyle die we nog kennen van 2046). En toch het moet gezegd zijn dat de oorsprong van de manga waarop de film gebaseerd is, teruggaat naar een Franse opera van Offenbach : Les Contes D’Hoffman. In deze opera ontmoeten we Hoffman, die niet alleen drie onmogelijke liefdes kent, maar ook een muze heeft en uiteindelijk vlucht in dronkenschap.

Barbara is ook hier de muze. Een mysterieuze jonge maar nutteloze vrouw die rondhangt in het station van Shinjuku. Als de beroemde schrijver Yosuku Mikaru haar op een avond meeneemt naar zijn huis vind hij in deze schoonheid zijn Muze. Barbara komt en gaat in het leven van Mikaru en maakt dat andere relaties niet echt evident zijn. We zijn nooit echt zeker of Barbara wel echt bestaat of een hersenschim is, want telkens je overtuigd bent van het ene, komt het andere in beeld, maar dat deze film een kleine klassieker in wording is kan zal je achter niet kunnen ontkennen. Razor Reel Edge in hart en nieren.

Comparing a music genre to a film isn’t always a good thing, but this film is an exception. Tezuka’s Barabara is the equivalent of Hard Bob Jazz. Not only because of the musical score which is completely drenched in the jazz world, but particularly due to adaption at the hand of Christopher Doyle (2046). The origin of the manga the film is based upon however finds its roots in a French Opera by Offenbach: “Les Contes D’Hoffmann.” In that opera we meet Hoffman, who not only knows impossible romances, but also has a muse and ultimately escapes in drunkenness.

In this case Barbara is the muse. A mysterieus, but useless woman that roams the train station of Shinjuku. One night the famous writer Yosuku Mikaru takes her home with him and finds beauty in his muse. Barbara appears and disappears throughout the life Mikaru and that makes other relationship rather difficult. The viewer is never really sure if Barbara is real or just of figment of imagination, from the moment you think you’re sure about another piece gets revealed which gets you guessing again. Undeniable a soon to be classic. Ideal for our Razor Edge segment.

Ticket kopen


Voorafgegaan door: The History of Nipples

Geregisseerd door Tom Bailey – UK – Horror/ Komedie – 10:00

‘Waar zijn mijn tepels voor?’ met deze vraag belandt Ron in een existentiële crisis die maar één oplossing lijkt te hebben.

‘What are my nipples for?’ with this question Ron falls into an existential crisis which seems to have only one solution.

Video & Photo

1 videos 12 photos

Showtime

Select a cinema

  • Sint-Lodewijkscollege – ZAAL 1