MÉLIÈS D’ARGENT

Jasper Vrancken:

Jasper Vrancken (˚1979) studeerde filmregie (Rits, Erasmus Hogeschool Brussel) en cultuurwetenschappen (V.U.B.) en werkt als een filmmaker, lector en onderzoeker. In 2018 maakte hij de korte horrorfilm “Muil”, die de Méliès d’Argent won op Razor Reel. In 2019 was hij co-scenarist van de korte film “Family Matters” (regie Steve De Roover) die deeluitmaakt van de lange horror anthology “Deathcember”.

Als lector geeft hij les in het hoger kunstonderwijs over videoproductie, aan de Luca School of Arts, campus Genk. Momenteel onderneemt hij een doctoraatsonderzoek in de kunsten. Hij onderzoekt in hoeverre relevante theoretische concepten (zoals bv. het abjecte) een bron van inspiratie en een dramatische tool kunnen zijn voor de ontwikkeling van horrorfilms. Meer info is te vinden op www.jaspervrancken.com

Stijn Buntinx:

Als geboren en getogen Gentenaar gestudeerd aan de UGent en daar diploma Licentiaat Geografie optie Geografie behaald. Ondermeer door filmvoorstellingen op de unief is die passie aangewakkerd geworden (Seven, The Big Lebowski,.. zo voor het eerst gezien op groot scherm).  Beroepshalve werk ik in de privésector als magazijnier / personeelsadministratie. De film(muziek)passie is los van mijn professionele loopbaan gegroeid doorheen de jaren en dat resulteert na al die jaren in een ruime collectie qua films (van popcorncinema, wereldcinema, cult) en filmmuziek, het jaarlijks bezoeken / ontdekken van verschillende filmfestivals , naar filmmuziekconcerten gaan,…

Shauni De Gussem:

Shauni De Gussem studeerde audiovisuele kunsten (RITCS) en Vergelijkende Moderne Letterkunde (UGent). Ze werkt als freelance scenarioschrijver en docent scenarioschrijven en film bij Wisper en Masala. In 2016 schreef De Gussem de kortfilm NYMPHET die de Jury Prize won op Sundance Channel Shorts 2016, Best Director, Best Actress en Best Film op Shortcutz Amsterdam 2017, en een Speciale Vermelding op Leuven Kort 2016. Daarnaast spreekt en schrijft ze ook over cinema, schrijven, en narratieve en visuele cultuur voor kortfilm.be, rekt:verso, Kinoautomat en Masereelfonds’ Aktief. De Gussem is organiserend lid van het Gentse Ciné RIO-programmatiecomité en van het Filmatelier van het Gezelschap voor Psychoanalyse en Psychotherapie. www.shaunidegussem.be

YOUNG BLOOD

Dianne Leenders:

Dianne Leenders kreeg het virus van de genrefilm te pakken als piepjonge stagiaire bij het toen eveneens prille Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film (BIFFF). Na een eerste professionele passage bij Independent Film ging ze aan de slag bij datzelfde BIFFF als assistent programmatie, promotie en organisatie. Ongeveer een decennia later sloeg ze haar vleugels uit en deed ze ervaring op in de culturele sector bij o.a. Africalia, het Filmmuseum, het Brussels Festival van de Europese Film, het Afrika Film Festival, … en Brosella, waar jarenlang de coördinatie verzorgde voor onder meer Brosella Folk & Jazz en Djangofollies. In 2017 keerde ze terug naar haar eerste liefde, het BIFFF, als zakelijk leider en lid van de programmacommissie.

Vanessa Morgan:

Vanessa Morgan is de schrijfster van de filmboeken Strange Blood: 71 Essays on Offbeat and Underrated Vampire Movies en When Animals Attack: The 70 Best Horror Movies with Killer Animals, evenals het kattenboek Avalon en de bovennatuurlijke thrillers Drowned Sorrow, The Strangers Outside, A Good Man en Clowders. Drie van haar verhalen werden verfilmd. Ze is ook programmator voor het Offscreen Film Festival in Brussel.

Marc Bussens:

Marc Bussens werd in 2017 aangesteld als voorzitter van de UFK (Unie van de Filmkritiek). Hij begon echter zijn carrière als filmrecensent bij de Gazet van Antwerpen in de jaren 70-tig en leende daarna zijn pen als filmjournalist aan onder meer Het Volk, Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Laatste Nieuws. Hij was filmredactie-coördinator voor de stadsmagazines Zone 03/ -09/ en Zone 02/. Hij werkte regelmatig voor nationale en internationale filmtijdschriften (Filmgids, Filmmagie, Knack Focus, Cinema Magazine, Cinescoop, Artsenkrant, Vertigo, BE.Screen). Naast poëziebundels, theaterstukken, eenakters en een naslagwerk over ‘De Grootmeesters van het Horrorgenre’, leverde hij al tal van scripts voor kortfilms en sketches voor televisie. Hij is ook samensteller en lector van ‘Ken je Klassiekers’ een cyclus over filmgeschiedenis geschikt voor culturele centra en arthouse-bioscopen. Momenteel is hij actief in het Centrum voor Filmcultuur (CFC) en staat hij in voor vaste filmrubrieken bij de periodiek FILM en de digitale filmlectuur SNAPSHOTS.