MÉLIÈS D’ARGENT

Henry Disotuar

Henry Disotuar is een Vlaams scenarist/regisseur geboren in Cuba. Diversiteit, de samenkomst van culturen en disfunctionele familierelaties zijn een aantal van de terugkerende thema’s in zijn personage gedreven projecten. Met “La Manzana” studeerde hij af aan het RITCS. De kortfilm werd geselecteerd op tal van belangrijke buitenlandse festivals zoals de Oscar Qualifying LA Shorts, het Rhode Island International Filmfestival en het Hamptons International Film festival, waar de kortfilm uitgeroepen werd tot de beste studenten kortfilm. Hij is ook actief als programmator bij Filmfestival Oostende en het JEF jeugdfilmfestival in Antwerpen.

Nathalie Basteyns

Basteyns studeerde film aan Sint-Lukas te Brussel. Haar eerste kortfilm en tevens eindwerk van haar opleiding, De Kus, werd in 1997 uitgebracht. Het was een documentaire over het huwelijk van haar ouders. De film werd gelauwerd met de TV2- prijs op de Lange Nacht van de Korte Film en de grote prijs Regards Neufs op het Vision du Reel-filmfestival in Nyon. Ze was assistent-regisseur en regisseur van de tweede unit bij S. van Guido Henderickx. In 2004 produceerde ze de kortfilm van Kaat Beels, Cologne. Als reportagemaker leverde Nathalie Basteyns reportages bij TV Brussel, Eén, Canvas en VTM. Ze was reporter voor Napels Zien, De Wereld is Klein, Ieder Zijn Wereld, Bal Mondial, Vlaanderen Vakantieland, Witte Raven, Koppen, De Wereld van Tarantino, Belga Sport en Telefacts. Sinds 2000 heeft ze haar eigen productiehuis Visjes Films.

Niels Putman

Niels Putman is a Belgian film journalist & critic, curator/programmer and distributor living in Antwerpen. He holds a Master’s Degree in Filmstudies & Visual Culture and a Master’s Degree in Audiovisual Arts. Niels is the Chief Editor of Kortfilm.be – the only magazine in Flanders dedicated to short films – and the Chief Editor, as well as co- Founder, of Talking Shorts. He also works as a distributor for Avila and is the Managing Director of Short Film Conference. Niels is affiliated with Torino Short Film Market as their Communications Manager and is part of the Leuven International Short Film Festival selection committee. His work as a freelance film journalist has been published in several Belgian outlets such as Filmmagie, Etcetera & De Morgen. He’s a member of the Belgian Film Press Union, the Ensor Academy & FIPRESCI.

Thibault Van De Werve

Gepassioneerd door cinema sinds zijn kindertijd, heeft hij altijd al in de industrie willen werken. Na zijn tanden te hebben gezet in verschillende bioscoopfora, begon hij in 2013 filmkritiek te leveren op de Cinephilia-blog voordat hij freelanceschrijver werd in verschillende Belgische media (Cinenews, La Libre Belgique). Sinds 2015 is hij lid van de Union de la Critique de Cinéma (UCC) en in 2017 lanceerde hij samen met een vriend, gespecialiseerd in filmkritiek, de podcast CINECAST. Naast zijn kritische werk werd hij begin 2019 kortefilmprogrammeur op het BIFFF (Brussels International Fantastic Film Festival), een van de belangrijkste genrefilmfestivals.

YOUNG BLOOD

Bart De Duytsche

Bart De Duytsche (1981) mocht bij zijn allereerste bioscoopbezoek onmiddellijk huiswaarts keren. De vertoning van Sneeuwwitje en de zeven dwergen in een bioscoop aan de Knokse Lippenslaan werd die zomerdag geannuleerd wegens het te mooie strandweer. Deze traumatische ervaring betekende echter niet het einde van zijn filmliefde, maar net het prille begin. Enige tijd later volgde toch de betovering door het witte doek met achtereenvolgens Peter Pan en E.T. the Extra-Terrestrial. De betovering werkte, want twintig jaar later nam Bart de beslissing om film te gaan studeren. 

Afgestudeerd als bachelor Film-TV-Video in 2008 zette de West-Vlaming zijn eerste stappen in de audiovisuele wereld. Bart werkte mee als freelancer aan o.a. Hasta La Vista, The Broken Circle Breakdown, Code 37, Zingaburia en talrijke andere (inter)nationale producties. Na deze periode als freelancer, en andere jobs binnen de audiovisuele sector, werkt hij momenteel als zakelijk coördinator voor het Vlaamse filmmagazine “Vertigo”. 

Als filmliefhebber is Bart, naast Maarten Melon en Sven De Ridder, ook één van de drie hosts van de Nederlandstalige podcast Gremlins Strike Back. Deze filmpodcast, die sinds 2016 tweewekelijks op dinsdag verschijnt, gaat over werkelijk alle soorten film. 

Zijn oorspronkelijke betovering in de cinema gebeurde trouwens destijds in Brugge. De cirkel is op deze manier weer rond door Bart te laten zetelen in deze jury.

Elien Valcke

Pokémon 2000: The Power of One en Inception, dat zijn de films die het leven van Elien Valcke deels hebben gemaakt tot wat het vandaag is. Vergeet iemand ooit zijn eerste cinemabezoek? Elien zag op zevenjarige leeftijd haar helden van het kleine scherm (Ash Ketchum en co) op het grote, witte doek. Die beleving was overweldigend en zorgde ervoor dat moeder en vader Valcke al snel doorhadden hoe ze Elien en tweelingzus Jana makkelijk konden vermaken. Gelukkig is er de context van deze bio om ‘in een donkere kamer zetten met een projector‘ minder eng te maken.

Toch werd het waakvlammetje van de filmliefde pas echt een steekvlam bij de release van Inception. Die film toonde wat cinema allemaal kan zijn: groots, slim, meeslepend. Sindsdien 2010 kan je Elien zo goed als wekelijks in de bioscoop vinden. Niet enkel voor blockbusters maar ook de kleinste indiefilms en anderstalige schermvullers. In 2016 begon Elien ook haar mening te delen met de wereld, als redacteur bij “Geekster”. Dat doet ze nog steeds, maar er verschenen ook al artikels in “Vertigo” en “Zizo”. Spreek Elien gerust aan over elk filmgerelateerd onderwerp, maar je krijgt een streepje voor als het gaat over filmmuziek, diversiteit in de filmindustrie, het awards- en festivalcircuit en Marvel.

Tim Geyssens

Developer by day, eigenaar van een muzieklabel by night. Een passie voor filmmuziek en zombies vertaalde zich in het Belgische soundtracklabel Pool Needle.

Tim Geyssens vraagt zich na al die jaren nog steeds af wat er zou gebeurd zijn mocht hij een filmstudie gevolgd hebben. Als liefhebber van films, soundtracks en poster art zag hij plots alle puzzelstukjes samenvallen en richtte hij een platenlabel op dat de focus legt op Belgische filmscores. Steeds met uniek artwork van Belgische artiesten. Op 20 oktober ligt de eerste release in de rekken: de geweldige soundtrack van de Belgische zombiefilm Yummy

Na jaren arthousetitels te hebben bekeken, merkte Tim dat films vooral moeten entertainen en emotioneren. Blij, boos en bang: de belangrijke drie. Zolang je wat voelt en het verhaal je meesleept, is hij alvast fan!